جلسه تایید اتمام عملیات اجرایی و تامین امکان بهرهبرداری از شبکه بزرگ ریلی منطقه گلگهر با حضور نمایندگان شرکت توسعه، عمران و مديريت منطقه گلگهر، نمايندگان شركت معدنی و صنعتی گلگهر، سازمان راهآهن جمهوری اسلامی ايران، مشاور پروژه، شركت اتحاد راه و پيمانكار پروژه، شركت سیبیجی برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل شرکت توسعه، عمران و مديريت منطقه گلگهر، در ابتدا بازدیدی چهار ساعته با حضور نمایندگان شرکت توسعه، عمران و مديريت منطقه گلگهر، نمايندگان شركت معدنی و صنعتی گلگهر، سازمان راهآهن جمهوری اسلامی ايران، مشاور پروژه، شركت اتحاد راه و پيمانكار پروژه، شركت سیبیجی از تمامی قسمتهای پروژه انجام شد که بازدیدکنندگان، ضمن اعلام رضایت از کمیت و کیفیت پروژه، در جلسه تایید اتمام عملیات اجرایی و تامین امکان بهرهبرداری از شبکه ریلی حضور پيدا کردند و این پروژه بهطور موقت تحویل سازمان راهآهن جمهوری اسلامی ایران گردید.
عملیات احداث زیرساختهای شبکه ریلی منطقه گلگهر که از بزرگترین پروژههای ریلی کشور میباشد شامل دو مرحله زیرسازی و روسازی است که زيرسازی شبكه ريلی با همت نیروهای ورزیده و نخبه شرکت توسعه، عمران و مدیریت منطقه گلگهر شامل انجام کلیه عملیاتهای خاکی، احداث ابنیه فنی شامل ۱۵ پل آبرو، ۴ تقاطع غیرهمسطح زیرگذر و ۵ تقاطع غیرهمسطح روگذر در اولویت برنامههای عمرانی قرار گرفت. حجم عملیات خاکی زیرسازی شبکه ریلی، حدوداً یک میلیون مترمکعب، خاکبرداری و خاکریزی دربرداشت که با هزینه حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.
همچنین در بخش روسازی شبکه ریلی منطقه گلگهر نیز با برنامهریزی تخصصی، ۷۲ کیلومتر شبکه ریلی با بهرهگیری از ۹۰۰ تن پروفیل ریلی ساخت شرکت ذوبآهن اصفهان، ۱۰۰ دستگاه سوزن ریلی ساخت شرکت ایرید، اجرا شد. بخش اعظم این پروژه ریلی با یاریگرفتن از توان تولید داخلی ملی و همچنین توانمندی پیمانکاران بومی شکل گرفته است.
پروژه ریلی اجراشده در منطقه گلگهر، یکی از شاخصترین پروژههای ریلی حوزه صنعت در ایران اسلامی محسوب میشود و ایستگاه مبادلهای آن با ۲۹ خط موازی ریلی، عریضترین ایستگاه ریلی اجرا شده در سطح کشور به شمار میآید که بهصورت ۶ خط آنتنی طراحی و اجرا گردیده است و ظرفیت حمل بار آن در سال ۱۰ میلیون تن میباشد.